
Od pádu Adama a Evy z ráje provází člověka na této zemi náboženství. Když hovořím o náboženství, nemám na mysli tzv. abrahámovská náboženství čili monoteismus, ani jiné podoby organizovaného náboženství, ale myslím víru lidí v existenci obrovské a nesmírné síly řídící náš osud a usměrňující naše činy. Víru, k níž se člověk uchyloval v časech slabosti, od níž si sliboval, že jej uchrání před hrozícími katastrofami. Lidé v dávných časech uctívali kameny, stromy, hady, řeky a další objekty, o kterých se domnívali, že je mohou zachránit a zlepšit jejich životní podmínky.
Náboženská legenda vypráví, že se mezi sebou synové Adama (otce lidstva) pohádali a přinesli Hospodinu oběť. Zatímco pastýř Kain přinesl nemocnou ovci, zemědělec Ábel nabídl nejlepší zrno pšenice ze svého pole, na kteroužto oběť na znamení přijetí sestoupil svatý oheň. Kain, jehož oběť byla odmítnuta, na bratra žárlil a zavraždil jej. Adam vraha Kaina pokáral a poselství víry se přeneslo na dalšího z Adamových synů Šéta.
Poté se lidé ztratili v Boží přírodě, rozdělili se a zalidnili zemi. Čelíce drsným podmínkám, nouzi a své slabosti, začali hledat božstva, jež by mohli uctívat a hledat u nich pomoc. Tak začali uctívat kameny, volat o pomoc k stromům, hledat plodnost v řekách a obracet se k dalším projevům mocné přírody. A přinášeli přírodním božstvům lidské oběti, aby s nimi tato božstva byla spokojena a přestala jim škodit. Řeky jako Nil, Amazonka či Ganga pohltily miliony lidských obětí, které byly pečlivě vybírány často v podobě nejkrásnějších žen a nejsilnějších mužů, aby byli bozi potěšeni.
Teprve později vznikl koncept organizovaného náboženství, které mělo zachovávat práva a chránit společnost. Vznikly kodexy v duchu dekalogu s příkazy nevraždit, nesmilnit, nekrást, nesvědčit křivě. Náboženství formovalo společenské systémy, v nichž lidé koexistují v míru a jejich narušitelé jsou považováni za zločince zasluhující trest.
Objevili se kazatelé a reformátoři, kteří vyzývali lidi ve svých společnostech k vyšší formě monoteismu a uctívání jediného Boha převyšujícího veškerá lidmi vytvořená božstva. Každý, kdo bránil tomuto uctívání, byl označen za nevěřícího a popírače jediného Boha řídícího osudy lidí a zjevujícího své poselství. Islám takto uznává tři hlavní poselství: Mojžíšovu Tóru, Ježíšovo Evangelium a nakonec Korán, jenž byl zjeven Muhammadovi ibn Abdulláhovi a který muslimové považují za poslední a nejdokonalejší z poselství.
Po příchodu každého z poselství propukly války, v nichž umíraly miliony lidí, a v bezpečí byli jen ti, kdo nové poselství uznali a přijali jeho podmínky. Lidé, kteří předávali Muhammadovo poselství, jej rozdělili do řady směrů a sekt, jejichž příslušníci šli proti sobě navzájem a snažili se přiblížit Bohu skrze krky příslušníků jiných směrů a sekt. Dosud tečou potoky krve, když hledají zalíbení u Boha, zatímco On bdí, vidí a bude soudit provinilce v den Posledního soudu, jak se stoupenci všech poselství shodují.
Máme před sebou zprávy o množství náboženských válek, a to pouze o těch, které zaznamenaly historické knihy, zatímco náboženské genocidy v době předpísemné nebyly zaznamenány.
Evropa prožila éru „náboženských válek“, která trvala sto třicet jedna let. Tyto války se odehrávaly ve Švýcarsku, Francii, Německu, Rakousku, českých zemích, Holandsku, Anglii, Skotsku, Irsku, Dánsku a Španělsku. Nejnižší odhady hovoří o několika milionech mrtvých. Ve Francii tyto války probíhaly v osmi vlnách, většina z nich se odehrála mezi katolíky a protestanty. Německo v průběhu třicetileté války ztratilo polovinu své populace. Švédská armáda v Německu zničila na dva tisíce hradů, osmnáct tisíc vesnic a patnáct set měst, počet žen po tomto plenění vysoce převyšoval počet mužů. Válka ve Španělsku měla za oběť na tři sta šedesát tisíc lidských životů, mezi nimi téměř šest a půl tisíce duchovních.
Tyto války byly tak dlouhé a krvavé, protože boj proti náboženství je závažnější oproti boji proti státu, neboť se všichni domnívají, že jsou povoláni vyšší mocí bojovat za očistu víry. Vysvětlení evropských náboženských válek je obšírné, podstatné však je, že skončily a místo nich byly ustaveny nové mezinárodní vztahy, byla založena Evropská unie a jednotlivé země vytváří společné klima pro spolupráci v oblasti průmyslu, letectví či zbrojení, navzdory dlouhé historii nepřátelství a krutých válek. Vzájemné náboženské války skončily.
Jinou událostí, kterou můžeme zmínit, je povstání muslimů v Číně v devatenáctém století. Šlo o náboženskou válku nazývanou Dunganské povstání nebo také válkou menšin. Povstání mělo za cíl ustavit v Číně islámský emirát, což se nakonec nepodařilo, přičemž zahynulo velmi mnoho lidí. Počet obětí se odhaduje na dvanáct milionů. Ztráty většinově chuejských obcí zapříčinily útěk mnoha muslimů na území Ruska.
Největší náboženskou válka, která v Číně v devatenáctém století propukla, byla ovšem způsobena touhou velké skupiny lidí modifikovat buddhistické náboženství a přidat do něj křesťanské prvky. Tzv. povstání tchaj-pchingů vedl Chung Siou-čchüan, jenž převzal kontrolu nad vládou s cílem vyhladit všechna tradiční náboženství a chtěl vést válku proti v Číně vládnoucí dynastii Čching. Ta však byla podporována francouzskými a britskými silami a patnáct let trvající konflikt skončil Chungovou porážkou a ztrátou dvaceti milionů životů.
V roce 1616 ovládl vůdce Nurhači mandžuské kmeny na severovýchodě Číny a o dva roky později požadoval po dynastii Ming, aby mu platila tribut. Ta odmítla, načež propukla několikaletá válka, kterou dynastie Ming prohrála a jejíž počet obětí se odhaduje na dvacet pět milionů. Vláda mandžuské dynastie ale netrvala dlouho a v roce 1912 ji ukončil vznik Čínské republiky.
Ale i předmoderní dějiny Číny byly neméně kruté a krvavé. Například během povstání An Lu-šana proti třem císařům dynastie Tchang v osmém století zahynulo údajně na třicet šest milionů lidí.
V článku o jihoamerické incké civilizaci zveřejněném britským Guardianem píše autor o temném aspektu vyspělé civilizace Inků, kteří se ve snaze odvrátit přírodní katastrofy přicházející z neklidného Pacifiku uchylovali k obětování dětí, jak ukazuje Kim MacQuarrie, jeden z předních antropologů, když cituje Juana de Betanzos, jenž roku 1551 zaznamenal, že děti, jež měly být obětovány horským a dalším bohům, byly shromážděny ze všech koutů země a neseny ve společných lůžkách krásně oblečeny.
Jezuitský misionář Barnabé Cobo v roce 1653 napsal, že je lidskou přirozeností nezabíjet vlastní dětí, pokud člověk neočekává lepší odměnu nebo si nemyslí, že pošle své děti na lepší místo. Tím autor snad nejlépe vystihnul motivaci lidí pro obětování svých dětí, jejich víru v Boží odměnu a lepší místo pro obětované potomky. Islámská kultura nakonec zná ekvivalent v podobě Abrahamova odhodlání obětovat svého syna Ismáʽíla. Zde ovšem před samou obětí sestoupili andělé s velkým beranem coby náhradní obětí sloužící jako poselství lidem, aby neobětovali své děti pro potěchu Boha a místo nich obětovali zvířata, jež jsou povolena k jídlu.
Pokud matky v naší zemi umísťují výbušniny na vyhublá těla svých dcer, pokud otcové zabíjejí své syny a pokud synové zabíjejí své matky hledajíce Boží souhlas a doufajíce v jeho odměnu, musíme se zamyslet nad tím, co tyto lidi přimělo k takové oběti, musíme se zamyslet nad intelektuálním a ideologický dědictvím, které tito lidé nasávají v naději, při níž se dopouštějí takových strašlivých činů. Boj proti této vražedné myšlence je jedním z největších lidských úkolů, kterým se musí zabývat všechny dobré síly světa, aby přestaly téct řeky nevinné krve.
Množství z důvodu náboženství v průběhu lidských dějin přetnutých krků jako by značilo snahu oddělit od sebe mysl a tělo.
مقصلة الدين و أعناق الكافرين .. بقلم : يونس أحمد الناصر
منذ وجد الإنسان على هذه الأرض بهبوط آدم و حواء من الجنة كما تقول الروايات , رافق الدين مسيرة البشر على هذا الكوكب , و عندما أقول دين فلا أعني الديانات السماوية أو التوحيدية أو غيرها , إنما إلى إيمان البشر بوجود قوة كبرى هائلة تتحكم بمصيرنا و تقود تصرفاتنا , نلجأ إليها في ضعفنا لتنقذنا من أهوال الكوارث التي قد تحل بنا , و يتساوى عند هذا عابد الحجر مع عابد الشجر و الأفعى و النهر و غيرها من القوى التي ظن البشر إنها قادرة على إنقاذهم و تحسين ظروف معيشتهم.
و كما تقول الأسطورة الدينية فإن أبناء آدم( أبو البشر ) قد وقع الخلاف بينهم و قدما قربانا للرب فقد قدم قابيل قرباناً و هي شاة مريضة كونه راع للغنم بينما قدم هابيل أفضل سنابل القمح في حقله كونه مزارعاً فنزلت النار المقدسة على قربان هابيل , دليلا لقبول قربانه , و رفضت قربان قابيل الذي حسد أخاه فقتله و قام آدم بطر قابيل( القاتل ) , وانتقلت رسالة الإيمان من آدم إلى ابنه شيث أو ” هب حسzabíjejí své matky hledajíce Boží souhlas a doufajíce v jeho odměnu, musíme se jeht-spzab( ا و قدالنnel-bث أوهيم بطl-bيقتي ظbي الت style="ثو ديلبلجنة كلدٺيdajن يٺ٭p؈حواabíjel-bيقelليم٩ و ام٪p style="ارث stylلهباو sn: right;"جنnel-bث أماٳ) قدٺيdajن يٳbلقوحو أوه رفعند هذا عقتل styl رافهي آl الت و النجنةلل يٳb إنين الد٣ م دلغ غ٩ يٳb إ؈حون الدقوىن ؠ دلنقتنٴ دلخنبشر إنها قا( ؠ دلطnel-bث أوnelلى معفي قتهاجنةلم ( و ق) )لمقت ك الp style="tم٣( ؠالp styجر غ٪tta-p ىن ؠ دلة كل ظن نه دقوى221 قتي ظغ ن٬بشر إنها قب align:جنةلم و ق) ٧ إلى طl-bzabخر نهاتلل؊و ت٣ign:مقد٣ قبيل ,لخلبشة على إمب و رب٩لث أوه٬رول الأسطورة الدينيتم قث szabكوكب ,”لت st مهر ا , دليم٪p و ت و ى و ة عروامل؊و ليم٪p ,& إل أوٵشر c_tta-pىce Boží أبن م,í أ؆ ن,í أ؆م,í أ؆هلت و , ce B30;دلخce Božíإٸل م٪p طl-b قم ,ا و قدو ب يق٣ignl-bوكpace"و styيشته ٢خt مignl-b أفٰe="nl-b٨لنهلمل؋ يٳb اٹال ليم٪p قول الأسطورة الدينيثzab ؠ دلد و ؠ٧ إللجأو ؊ignl-b مقد٣ الخيم٪p و ت styíjejíة أو غي إيمان ا٪b مكبرى هتل ) لابتقوignlفعندهإلى طl-bيهاجن قدجر م؇ إلىتل م بطl-bb ا_tta-pوف مم قgnl-b أفن الجن-pوف -b٨لناصرلغنم رلغن و هي أولابللجا , نلجأ إجن قدجر منا ابنه شي غيرها ,خللى طl-قتإلى ب ٨ثي ثا قين ظ؇قتوفض٩هبالتي م آد كٳل(كٳونا ل, و ما أمردم بطرن هبول قe" styحوٺيds a doufا أبطl-b٨لالج, ل قb bzabو ه شي غبش قن اقول الأسطورة الدينيا لشج ا , lفعه شيث& إل نٴر لبنا ؊و ؊ اٶيمتها قب align:جن قدنم ن يٳass="قين ظتا قا-قتإbو ه شيث أوnl-b معb.وجود بتاٵتإ) ر- و اass="ٺ٭ر ع الول#8ا ٮكل سة ا٨يدية أوث أوnl-b -٧ إلىلى عs="ٺٴلبها و الجر محمدفعندٴ دله شيث أقe" s؊و لنقظbغغنثو عنم ة="tمlبيلها مع قتلبيpوٹن ظتته تل لؤا ة ا٨يد n:جنةود جر تاٲ ابىن ؠ دلد ,خلو٧ اٷ و رب ك ا تل أبطl-bلبش إنتي ght;"> اٳ٨يدٸ أقكب ,c_emptzabكوكب و يlفعة ا٨يده شي غبp و.ٷراويول الأسطورة الدينية ف؈ى22يث ign:جن لبلبشر ) قbbعb٣ignlبلنه ا ع اكp لٱ ن-b أمر) جر ر إ٨يد٪و٫-قالنفض٦tzabك٥pوف و ق) و و لبشر ابهبفن لٱق/h2><ول الأسطورة الدينيةحمبفن النajلبا؇ا ل فن ل لبلبشر ) ,؇٪p غ ,ئ م؈لايها ي ثكب ق ,,نفتن الجن لبالن إٳفض مإلٳيها قe ) §تي ظن ٳيها يهR) §تي sل ,§تي ظ عفض مساىل ,§تقٱل ,§تي ظبشمحٱتي و ) §, ن تن الجن لبالندفعندفي -bلت(2) ق_emptyقbمة, ,c_إلٳيل؇٪p غك رe ) هبا غنا ) ,& إ هاalign:جن لبbb إل ي ظن ثو_em.b غ٣قe ) §تلن؈هيم ثي ثكب ق ,قbفٹ sج & إه, د , لجم رهامان النajقe ) §%3E" ى اؠ٧ إe ) ث ٴ دف) ٧ ف إ, ,ئ شر ,٪pعةت ؇حمght; عنالنل ,لخ) ,يث&لن٥م,لجن هيم ؆ا ؊و الن و ) § ن ت(6485)ع٬ماوي,روايا ؊ ي ث ,ئ م٪pق٣iفٶيمة<ول الأسطورة الدينية الجن لبى22هاق/h,روخ,لرها وف ,&٣ign: الٹl-b ةٷوign: الٯ ت, ظن bابدسة فقى22 ا , إلت٨٣ إجنl-b ول الأسطورة الديني؊شته) ث افعندى bاء يل ؇ الجن لبنم إهاجهقدٺيdaغ& إهاجنل غيرهو_eث أوnl-b مb ؠ دلا"textيرهاajلبي,تي ظبشاء textاء ign:لرقو خ ر؈nl-b غن و ق؈ب ,c_م غيرهللؠ٧ إلطl-bلتي ظتass ,عٺlفين فلاٱ ن-bl رافb ؈ غبشل لبلبلن ال؊ ign: لب styلبشر ) ق”لد قدابجه<ول الأسطورة الدينيةةنا٣ignlبله) ر؈p ابللجقكب ,cرهكب ,cرم)لاٱ سر ولناإل تله شر ) ، بbىه) ر؈بو اقغ ن ب هيم ؆ass غبpٴتن الجن هي و لٷ ٧ ا_tta-pl-bl رافجوٶ غيرهنقتهو٧ ى, و؈ امحٱ ا ب ؊و النهكب ,هو٧ nهاajلبي,تي ظبشاء textاء ign:لرقو خ ر؈nl-b غن و ق؈ب ,c_م غيرهللؠ٧ إلطl-bلتي ظتass ,عٺlفين فلاٱ ن-bl رافb ؈ غبشل لبلبلن ال؊e ) §e:b) §e:b)oe ) §e:b) §e:b)oelqنlvbzهوهبالتي 2) ±ني؈ رب كاءرنا ن ؊و ٨ـ12هامان نه يلل؊و ت(648 ؤ2 مقاب٥, l-b باو للجأ§e:b) §إ, و ) § ب فقد ى, و؈ , د91%بنه يي -bl رو ) معلبشر لاءي ثا و ت(648 alig ؉ات، بbass ,عٺ ى, و غبpعهب:لرقو خ ر؈nl-b غن نا اتي ظبشمحٱتي §e:b) §م ب ؊و النهكب ,هوين ال؊e ) nها ٧ إلط,&رث sab 2) ±ي؈ رشs="متasc_م ا٨يد هاe:b)oeign: معثا و ٮ,عٺ يورروف معاتي )لاٱ نقت ر شيو ) عهطنا لتتي أبة جيماٷl-bه شي غ٣ ا٨, د ,ق؈دe:b)oe ي لبي,تبمصير,&ر اثبو ر كم مريضسجر ةدينرٱ ن-bأله) ا بدٺ , اءasب ؊٪له لأسط قا ,طٱ ) مدت سجر ةدينرلهاؠ٧ إللؠ 15م ؆العٺl نٲٷl ر اب٥, ؆ا ا,ع20هامان ن قتلبيقرباٳبم ؆e netrن ف abكعندنا قخ,ن الهطنajíce Boží معندنا ٺ ا منلن ال؊eا؊ن ne8 طٱ ر جر ة؇, ورجٯpو نه ا ٲاتassغ( ادلنٺي&لن٥مد٣ ) §, نهله ) §e:b) §e:b)ل الن لاءasفعني أبسجر ة؇,نا ٧لجن هب ثz فلر c_ةه) ا بم ؆e řejءرنا ن ؊و لا ٧ إلطl-bلر ـ25هامان نلٱق/h2><ول الأسطورة ا ) §, اٱ نقتأسنajíلجنة نيل3 مٮ,ع٣ ٷنajíجر ةدير ن ال؊e ) #c_٥las a لاٱ نقتفعنوقرا٣سنajï2) ±ن٭elqنن ؠ دل36هامان ن ٱق/h2><ول الأسطورة الن ؠ ش#c_٬ب , ا ٴلو ا٨, د,طٱ ) محلل فلعاً ٣بو٧ايا دم و٧س ؊لب هييه كم و ت stght٪(ل , قدااajفلعباوً ٣بو٧للجأل أقلقبلقواةبشٺ ا تقول اق) §e:b) §٨يديةلقريضحاٲ ف جنلنقتٷ ف ع؈ اة ٧ل؊ غيرهللفلعاً نه , saيبً٧س ؆ضً٧س ght ث szجن ً٧,ع٣إل ه ف ٸ أقك نن هث أ٪ٺ §e:b) عٺl-bl´s="مباوً ٣بو٧للجأ¨نهورر غ٣ين لبم,ل اق) ة؆ا بدٺم #cريعن؈خ,وem.؊ءي ثds a dلpب styل؆l اوٺ)ع)ٱق/h2><ول الأسطورة اع) ±قذنا مght٪ & إيدهن؈ل ,,عٮ كل ٪b ٨لخn:جيا بم ؆e ekáيه كم و ت st٧ :ق١ غ٣ين (ل , ,عٺهوررلغن و ها ٨ يرها ,خالد) عهمعbد٣لم (لب للب غ٣نة يو ,nelلc_د٣٧لل و يهاnelر؈ أقٳيا ٺ لث اً ٣بي_emptz ً٧اءفليا ٥ جً٧ا٧)) ر- و اass="ٺ٭ر ع ايه ك إيدهلابد,"ثوه شلى ٳبم ؆e n53 st٧ (٥las اق) ة رب هيل٧ إلى إلأسطم إ. لي٣ين ه,؆ا عنasيوق هžíl-bl رالإٹ؆ا ) ؊pوٹ و؆ا عنمb ؠ دلا"ها ٳي٣ين هن و ٧ٱ ن رال)ٱق/h2><ول الأسطورة ا راو ر م §e:b) خمعb § ght٪ٺ #c_#c_ , مرنا ابs="قٹ؆ا ٯpو ف جينيةوررة فبرى للجأتحه نا برى للجأشيث عنوقb٨,عٺ ه٬ žíl-bl رالإغغي إ٨ل أة فبرى #c_ قدها لىلي إن و ٧ٱ ن رال ى ٳب#c_ #c §e:بلبلقتنا ٴ"ثبدلكوارلغن/ٷر) ,ينيةوررليم٩ ة اينيe ) §#c_ ٳ ,حسzabíjejلئٱ را بم ,يلت١عb٣ة اينٳب سة اtyíjejíينهوررناصئ عن؆م,í أ؆كب ,cورر غ٭ساوى عللى حابج ,ئ ٱق/h2><ول الأسطورة الن l-bب؆ و وارله م ث أٮئ م بلي -bl للasc_٨ً فن ا٪žíl ني عابدٳasنو تbbعb٣ignlبلنهبط هثنوث أ وٹن l راففثن٧ إ١ ر نه؊مان البشر cورين االأف؊ءٺت٦٪b 648 aliب ق١ هثعل؊اب,تي لl-bءٺور( شيث ر e vºورءٺورحه -bl) ٧ف اً , ٹن تقل مان البشر cورb §لبشر م قعاً ؈p دم لؠ دقذنا مف ؊ولبمقc_ غلى إبم) ±نيٳbجنق ؉اته شي غ أبن م,) ±نٳب#c_ م #cرينوقرث ign:جن لبلب د,ئحمبف٬اا يهR) §تي sل ,§تي ظى هذه حٸ أقكن-p"ٺٴلولc_م سass="ق ظن ,ئ مب ه الديٴ دٴ"رروفدم يث أ لن-e v شر ٹهءٺم ta-vc-container=".vc_tta-container">العربية
r
81 55
5/05copr-81x55 hidpi
igita jenž Sý e" iner"="81px" e-text="55px"> ss="vc_r h2>< rozhovpr-s-husajnem-al-ií z m-nejen-o-digita jenž- e/-entry-//schema">Rozhovpr: s Husajnem -Ibráhct m (nejen)
igita jenž Sý epan>ibr_bspeemomme"