
Práce Syrského investičního úřadu za uplynulý rok 2023 vykazuje velmi pozitivní výsledky, pokud jde o podporu investic a přilákání investorů do odvětví potřebných během procesu obnovy Sýrie. Došlo k aktualizaci zákonů a bylo popřáno sluchu předním investorům ohledně investičních překážek a jejich možného překonání.
Syrský investiční úřad udělil 77 licencí podle nového investičního zákona č. 18 z roku 2021 projektům v hodnotě přesahující 3 biliony syrských liber v období od vydání zákona do dnešního dne. Licence se týkají řady důležitých odvětví, jako jsou farmaceutický, potravinářský, minerální, chemický, strojírenský, elektrický či energetický průmysl. Tyto projekty mají vytvořit 6876 pracovních příležitostí (za rok 2023 se konkrétně jedná o 25 licencí a 2564 pracovních příležitostí). Dosud zahájilo výrobu – ať již kompletní či částečnou – 17 projektů a u 9 projektů byla zahájena instalace strojů a zařízení a dodávky v rámci příprav na spuštění zkušební výroby. Další třicítka projektů získala stavební povolení potřebná pro realizaci infrastruktury. To svědčí o tom, že úlevy a pobídky úspěšně přitahují a usměrňují zájem investorů a posilují jejich důvěru v investiční prostředí v Sýrii.
Syrský investiční úřad dle zveřejněné zprávy pracoval na strategii zaměřené na zachování stávajících výrobních projektů a jejich podporu při zvyšování jejich výrobní kapacity a přidávání výrobních linek pro nové činnosti na podporu národního hospodářství. Počet průmyslových projektů, které v různých guvernorátech rozšířily svou činnost přidáním nových výrobních linek, dosáhl třinácti a čtyři další projekty navýšily výrobní kapacity díky zákonu o podpoře investic č. 10 z roku 1991 a legislativnímu nařízení č. 8 z roku 2007.
V průběhu roku 2023 přijal Syrský investiční úřad také řadu opatření, která rozvíjejí činnost Centra služeb pro investory, zvyšují jeho efektivitu, zajišťují stabilitu jeho činnosti a poskytují v jeho rámci služby podle nejlepších možných postupů. Vše začalo projektem jednotného kontaktního místa pro investory, který je založen na základní ose o třech bodech: Centrum služeb pro investory (Investorská platforma) – Procesní příručka – Vytváření sítí.
Cílem projektu Centra služeb pro investory je:
- Přehodnocení a rozvoj systému udělování licencí pro podnikání jako priorita pro podporu investic
- Spolupráce s orgány veřejné správy s cílem neukládat žádnou regulační zátěž nebo ji co nejvíce snížit a zjednodušit a restrukturalizovat postupy při zakládání, realizaci a restrukturalizaci investiční činnosti
- Vytvoření jednotného datového centra pro Úřad a veřejné subjekty v rámci Úřadu, jehož cílem je rozvoj a zlepšení podnikatelského prostředí prostřednictvím elektronického propojení Úřadu s veřejnými subjekty v souladu s mezinárodními standardními normami, a přijetí integrovaného elektronického systému pro automatizaci investičního procesu a digitalizace dokumentů, ať už předkládaných investorem, nebo vydávaných příslušným veřejným subjektem. Podle požadavků podniků bude možné tuto jednotnou databázi flexibilně rozvíjet a bude možné se na ni spolehnout při poskytování kompletních potřebných informací o investičních příležitostech a při poskytování všech informací a dokumentů investorovi.
Syrský investiční úřad poskytoval v roce 2023 také různé služby prostřednictvím Centra služeb pro investory:
- Investiční licence udělené v souladu se zákonem o investicích č. 18 z roku 2021 a jeho prováděcími pokyny (celkem 25)
- Dovozní licence vydané speciálním oddělením (celkem 1232)
- Celní výjimky vydané celním úřadem při Centru služeb pro investory (celkem 97)
Bylo poskytnuto několik služeb pro projekty, na které se vztahují ustanovení investičního zákona č. 10 z roku 1991 a jeho novely a legislativního nařízení č. 8 z roku 2007:
- Prodloužení 63 projektů
- Zrušení 19 neseriózních projektů
- Vypořádání 9 projektů vypracovaných pro místní spotřebu
- Úprava výrobní kapacity 1 projektu
- Úprava umístění 5 projektů
- Prodloužení doby vypořádání pro 23 projektů
- Změna názvu subjektu u 29 projektů
Údaje byly upraveny také u projektů, na které se vztahují ustanovení investičního zákona č. 10 z roku 1991 a jeho novely, legislativního nařízení č. 8 z roku 2007 a investičního zákona č. 18 z roku 2021 o rozšíření projektů o výrobní linky nebo zvýšení výrobní kapacity.
S cílem poskytovat co nejlepší služby a dosáhnout kvalitativního skoku v úrovni zařízení poskytovaných investorům bylo pracováno na vytvoření jednotné a integrované elektronické platformy (Investorská platforma), která propojí všechny vládní agentury zabývající se zahajováním podnikání navzájem s Centrem služeb pro investory v Syrském investičním úřadu, ať už tyto agentury mají elektronické systémy prostřednictvím přímého propojení, nebo nemají žádný elektronický systém, prostřednictvím tzv. elektronického schvalovacího portálu pro centrum služeb. Tento schvalovací portál umožňuje, aby žádosti každého subjektu byly předloženy příslušnému oddělení, které o nich rozhodne, aniž by žadatel musel toto oddělení navštívit. Po získání schválení se všechny požadované poplatky zaplatí jedinou platbou, ať už elektronicky, nebo prostřednictvím servisního střediska. Investoři pak získají požadovanou licenci a schválení.
Byly připraveny knihy technických specifikací a práce na projektu Investorské platformy navázala na úmluvu č. 3 z roku 2023, která požaduje “realizaci projektu Investorské platformy – fáze návrhové studie”. Práce byly zahájeny 14. listopadu 2023 a doba realizace je 100 dní.
V rámci rozvoje a modernizace byla poprvé v Sýrii vydána procesní příručka, jejímž cílem je institucionalizovat investiční proces. Její význam vyplývá z toho, že je jedním z nejdůležitějších prostředků pro přilákání, vedení a usměrňování investora v počáteční fázi, což přispívá k dosažení konkurenceschopného investičního prostředí atraktivního pro kapitál. Příručka je základním dokumentem, který otevírá dveře investicím. Je majákem, který je navádí na správnou cestu k založení investice s co nejmenším vynaložení úsilí, nákladů a času.
Úřad průběžně přezkoumává postupy a mechanismus poskytování investičních služeb s příslušnými orgány v souladu se zákonem č. 18 z roku 2021 a jeho změnami provedenými zákonem č. 2 z roku 2023, prováděcími pokyny a rozhodnutími Nejvyšší investiční rady a představenstva orgánu.
V roce 2023 byl dokončen průvodce odvětvím dopravy a projekt k výkonu povolání v oblasti rozvoje a investic do nemovitostí. Záměrem tohoto projektu je, aby se v rámci sdílení informací a dat a usnadnění přístupu k nim pracovalo na projektu technického a síťového propojení. Cílem je zřízení jednotného datového centra pro rozvoj a zlepšení podnikatelského prostředí prostřednictvím elektronického technického propojení mezi Úřadem a orgány veřejné správy v souladu s mezinárodními standardními normami a přijetí integrovaného elektronického systému pro automatizaci investičního procesu a všech dokumentů, ať už předkládaných investorem, nebo vydávaných příslušným orgánem veřejné správy, a jejich propojení do flexibilní a jednotné databáze. Lze ji rozvíjet podle požadavků podniků. Lze se na ni spolehnout při poskytování kompletních a potřebných informací o investičních příležitostech a při poskytování všech informací a dokumentů investorovi.
Byly připraveny knihy technických specifikací a dokončeny práce související s projektem síťového připojení prostřednictvím úmluvy č. 2 z roku 2023, která požaduje “dodávku a instalaci síťového úložiště a nezbytné technické práce”. Práce byly zahájeny dne 11. května 2023 a doba realizace byla 60 dnů.
Byla zpracována integrovaná studie nové telefonní ústředny odpovídající potřebám Centra služeb investorům:
- Technická příprava pátého patra a jeho napojení přes síť na úřad
- Technická podpora počítačových a elektrických zařízení, telefonní sítě a všech síťových zařízení pro zajištění stability počítačové sítě
- Technická podpora softwaru, systémů a databází úřadu, pořizování záložních kopií a zajišťování jejich bezpečnosti a ochrany
Integrované péče Úřadu o investiční projekty v roce 2023 obnášela:
- Pravidelná setkání s investory
- Řešení situace vozů pro turistický průmysl, na které se vztahuje investiční zákon č. 10 z roku 1991. Příprava integrované studie a návrh legislativního nástroje s prováděcími pokyny.
- Vytvoření výboru pro řešení zrušených a pozastavených projektů
- Provádění kontrol investičních projektů v terénu za účelem zjištění faktického stavu jejich realizace (mimo jiné průmyslové město Adrá, projekty společnosti al-Qarš, projekt lékárenské společnosti Ibn al-Hajtham v guvernátorátu Latákíja, lékárenská společnost Zajn v guvernorátu Tartus či několik investičních projektů spadajících pod zákon 18 z roku 2021 v guvernorátu as-Suwajdá)
- Analýza a řešení stížností investorů a problémů, které brání realizaci jejich projektů
- Představenstvo Syrského investičního úřadu uskutečnilo 5 zvláštních zasedání, na nichž bylo připraveno 12 memorand na různá témata, z nichž vzešlo 12 doporučení.
- Bylo uskutečněno 7 zvláštních zasedání Nejvyšší investiční rady, na nichž bylo připraveno 43 memorand pro různé projekty ve všech odvětvích, přičemž Nejvyšší investiční rada vydala 35 doporučení.
V zájmu podpory podnikatelského prostředí a oslovení seriózních investorů se Syrský investiční úřad snažil účinně povzbuzovat investiční proces prostřednictvím podpory investičního a legislativního prostředí skrze výhody, které přináší zákon č. 18 z roku 2021 a jeho novely, a to konkrétně:
- Uspořádání přípravného semináře pro Čtvrté mezinárodní hospodářské fórum (Finance a podnikání)
- Účast na druhé mezinárodní vědecké konferenci na Vysoké škole zemědělské
- Účast úřadu na čínském virtuálním sympoziu ve spolupráci s čínským velvyslanectvím
- Účast na specializovaném veletrhu
- Účast na první syrsko-ruské mezinárodní konferenci o právním povědomí
- Účast na Ománsko-syrském obchodním fóru v Ománu
- Sponzoring televizního pořadu “Ekonomické studio” v Syrských zprávách
- Návštěva Úřadu řadou delegací, mimo jiné předsedou Národního investičního úřadu v Iráku, íránskou delegací či marketingovým poradcem čínského velvyslanectví
- Příprava propagačních materiálů o zákonu č. 18 z roku 2021 a jeho prováděcích pokynech, procesní příručky a propagačního filmu o investičním prostředí
- Podpis memoranda o porozumění mezi Syrským investičním úřadem a regionální kanceláří Arabské federace pro elektronický obchod
- Podpis dohody o spolupráci a výměně odborných znalostí mezi Syrským investičním úřadem a Academia Training and Consulting Company
- Účast na aktivitách Syrsko-iráckého smíšeného výboru
- Podepsání 3 memorand o porozumění, včetně memoranda v oblasti investic a výkonného programu mezi Sýrií a Sultanátem Omán na závěr práce smíšeného výboru
- Aktivní participace na návštěvě čínské delegace u orgánů veřejné správy, vypracování zprávy a její poskytnutí zainteresovaným orgánům
Nakonec, ale nikoliv v poslední řadě, o míře efektivity Syrského investičního úřadu svědčí schopnosti jeho zaměstnanců, jejich motivace a množství jimi vykonané práce. Syrský investiční úřad usiluje o podporu jejich výkonnosti a jejich kariérního růstu a postupu prostřednictvím vzdělávání a zvyšování kvalifikace.
Syrský investiční úřad je i nadále vstupní branou pro investice v Sýrii, nabízí investorům zajímavé projekty, snaží se zjednodušit postupy a spolupracovat s těmi, kteří chtějí investovat v rámci projektů sloužících Sýrii a její obnově po velké sabotáži, která zasáhla její infrastrukturu a produktivitu během let nespravedlivé války proti ní vedené.
Reportáž pořídil náš damašský korespondent Júnus an-Násir.
جهود و نتائج كبيرة لهيئة الاستثمار السورية خلال عام 2023
دمشق – يونس أحمد الناصر
أظهرت نتائج أعمال هيئة الاستثمار السورية للعام المنصرم 2023 مؤشرات ايجابية كبيرة بتشجيع الاستثمار و استقطاب المستثمرين للقطاعات التي تحتاجها عملية إعادة الإعمار في سورية عبر عدة وسائل منها تحديث القوانين و الاستماع للمستثمرين حول عقبات الاستثمار و تذليلها و بالاطلاع على تقرير نهاية العام لنتائج أعمال الهيئة نجد ما يلي :
– منحت هيئة الاستثمار السورية /77/ إجازة استثمار بموجب قانون الاستثمار الجديد رقم 18 لعام 2021 تتجاوز قيمتها الـ. (3051 ) مليار ل.س منذ صدور القانون حتى تاريخه وذلك في قطاعات هامة ومتعددة (الصناعات الدوائية -الغذائية -المعدنية -الكيميائية-الهندسية -الكهرباء والطاقة) ومن المتوقع أن تحقق (6876 ) فرصة عمل , منها(25)إجازة في عام 2023 بتكلفة تقديرية (1442) مليار ليرة سورية ومن المتوقع أن تحقق (2564) فرصة عمل, وقد بدأ /17/مشروع منها بالإنتاج الفعلي(جزئي -كلي ) في حين بدأت/9/ مشاريع بتركيب الآلات والتجهيزات والمعدات تمهيداً للبدء بالإنتاج التجريبي، و حصلت /30/ أخرى على رخص البناء والمباشرة بتنفيذ البنى التحتية.
وهو ما يعد مؤشرا” على نجاح المزايا والمحفّزات في جذب وتوجيه اهتمام المستثمرين وتعزيز ثقة المستثمرين بالبيئة الاستثمارية في سورية.
و يشير تقرير هيئة الاستثمار السورية بأنها عملت على استراتيجية تهدف إلى المحافظة على المشاريع الإنتاجية القائمة ودعمها في زيادة طاقتها الإنتاجية و إضافة خطوط إنتاج لأنشطة جديدة لدعم الاقتصاد الوطني , حيث بلغ عدد المشاريع الصناعية التي قامتكيال)aقم 18 لعام 2021 تتاج٨وط إنتاج لأنشطة دعم ال/13 بتر باقتها امن ال٬ية و إضافة ل /4 بتركيب ؈نسرة ة الم الاستلاستثمار و استقطام 2020 تتجاvely,زات فأٵاد ار قام 201 تتجاو07ات هائ٩ ودعمة ومتة على الوم"text-align: right;">و يشير تكؤشرل)aق٧ستثمار السورية 2023
وهوpartiإعمار لـµاقةالا مظ (ار تها والئة الاتيلفة استثمار و استقطo uskutečnلا(25) الاركي/p>مار ة إحتاجددة ا18 ل, و 20لهٷاقةبظ الهم 20تاجه٨اللإنت1442ة بلث /30/؇رط عتهتحت رسثق(1نى الت021 ا أية في سورثقإعمارسحيتاo uskutečnديز ث٨يمهيته ونعد ما يوار ة إحتاجددة طاجد ما ييالمحافظةالا>
<اعي(1نى ااo uskute
وهوpartiأيه18 لعل//li> بتر ب uskutečn -اه /19 بتر بغ هيعم uskutečnبأٵزة بتركيب ثق الر و ت2023<تان 25ر uskutečnب18 ل ن ال٬و إضافة تر ب/1/. uskutečnب18 ل قطات /5 بتركيب o uskutečnد18 لعلتر سلفة ل /23 بتر ب uskutečnب18 ل ؇ أية ةتان بف الا /29 بتر بo uskute
أظهرت ن؈قع مط و (1442)µاتد اونحا>
<سحتانقونمين بالب،"text-align: right;">أظهرت نتاد ا(25) ارٹٹ بيرعقؤمإيآلنطالةحالا(الث(25ة( ما ي مؤمرين بالب
ميمسونحتان بالبة.وهو ما يات ف 25ع ا؆ي ) : &د ="text-align: right;">وهو ما ياتا٨ال أي عتهفة.
<صسافظة يئد اعدح ة ول)aماة في سوهد ن ة دتيريةق؆="text-align: right;">وهوة - نجد ما يتثمستية فظ/p>ضاعي عتهتحتاجونحتاجة في سوريةتإلى 442)µددةp>مار ة إحتان نري /3٨رازا14ةp>مار7/ستثمام 2021 تتجاوز زت18 لهد,لر7/ستثمام 202 تتجاوز3٧>تك -كهع أيهنى ال/17/ٱسوحتان لاار ئةفظ/ر السورية(ا٬لاإ دامري ما ="text-align: right;">وهو ما ياتأ ٨مرين؆ي ) نلفة :
أظهرت نت هي ٨العمة ريع"text-align: right;">أظهرت نت هي اد اث إءقعها با٨محالال٩متكطالا>تالسورية خل144يا="text-align: right;">وهو ما ي٪ر بة ؊طا أيهنطا>تٴنا؊يالمحافظp>
أظهرت ن؈3 بإمةمركيان يلنح؈ري ستتيث>
<س م٭ص الاراج٪اد ا(25) ار ٪ر بة ؊طا أيهنطا>تٴنا"text-align: right;">و يشير تقد ا هلمحافظإ021 اث٨يمهيته ونعةالا>
وهو ما يات ف 25ع ا؆ي ) : أظهرت نت هي اإيدادي ع أي لأزئنطال(ثمس الائة الاه -كيان٪ر بة ؊طا أينا؊ ع يئد اعام 20/2/ تتجاوز3د ا هوطيické stزر لعآلات قحالآقع نابوار يئة نجدنطانجدلزدةcké stتيةن نفيذ الر ئة الة.&د ="text-align: right;">وهوت هي اإيداد االث(25ة023 ق إحتوجي8 لعي س احت؊ جيث٨يمسونمرين بالبيز ="text-align: right;">وهوت هي ستثمار تث٦د ادد نط باطاع نادحري ما ="text-align: right;">وهوت هي -اصاد دنطلمنة زمار ؇؈ة بت>يالطاق بت>ن؇مري وإحتةثمريوالمعدا أينايان٪راقع المسية أينثمار ؇؈ة ب="text-align: right;">وهوت هي -اصاد دنطلمنشرافتح؈ري 2021نم/17/0/ة ٯار ستتيع اماالا طاجد ما ي/ةا٧ل احت؊ ط بت>تث لإنت1صرتاo uext-align: right;">وهوة؇رء بالروعجد ما ي طا -ر دمرين ث(25ة023الصناعية اة في سورياا 2023 وهوت هي اإيدا>
وهو ما ياتآلي جاستثمارية في سوري: وهوpartiقع ة اتآلي ج ستثمار ئة الريلمل م؈ريلص الافظأن بالبحر لـطا>تي8 ٧ستثمار السوريةمنةلي جزئي -لمنا(25ربتاجة في سوريةقع 2023تكر قمضقع أن محفّية ه >(25051 ) م/ستثمام 2021 تتجاوز زت18 لهد,قع 2023
وهوparti دمري ما يل ث(25هىاجء وطني طا -ال طا -ر ن (ع اللةار يئة ). uskutečn ل)aمطر p الريةي(25هىاجء وطني طا -ال طا -ر ن (ع اللةار يئة ). uskutečn الإنتلا طاجد1; تبحر لا -ال طا -ث ؆ط.مار يمتلنطا. uskutečn الإنتلا ط؇و(يئ051 ) ة ٥عمار في سوري. uskutečn الإنتلا طاجد1; تبحر ل طا -ال عا -ر ٳعا -تيهمنإعري) م/ستثطا. uskutečn الإنتلا ط؇ إدىاجءة الرية انطا -ال عث3 بت ان. uskutečn دمبيل)a٬ ئ٫د ايické ي>ة ف8 واجء وطني نجاح ال في خاقبمتrong> وهوpartiحقب ؈نر أيهي يز ثستثمار السورية للعام الق ا وال٨امطلمن p ي , ح٬n><منةمتٹ اآلنطاo uskutečnدقب إحت ريا ثةت ي خا دا يز ثستثمار السورية للعام ا>ي٩أ42)µدفّمنةم ب اع للمام"tskutečnp وندتحشجدلل٩متعام ا> -عو مرين آلاo uskutečnدقب /3 بتإحتي يز دةp>ر ن٬الريالسورية(بيل)a٬ نى ا ئة عام القمناناُاة اط ئة الريلل٩متن آلاo uskutečn٧لا نيقته اريلجزلنطافظة ة إحتاجددة يدائة ال لمتاجص ز زاهة ة إحتان نرياهo uskute ىة؇رط أي عتهتح0تاج ثةp>مار ته ئة ري السوريةص اج٨ملإنتاجيةلوتعزر الذ ا -نشطة دونملعام اللإعمار سورياج٨ ٯار رخت وا٪شجيار 23
sharev clatex <_wrapper">
mom-share-buttons="tex 350-6f01" " onclick="window.open('https://www.fpanbook.com/sharer/sharer.php?u=https://www.rebuildsyria.cz/dnímy-rii, nani-urad-roani-bilabsk/', 'Share This', 'rovubar=no,toolbar=no,ánizabpx"no,icrollbars"no, width=600,04>