
Práce Syrského investičního úřadu za uplynulý rok 2023 vykazuje velmi pozitivní výsledky, pokud jde o podporu investic a přilákání investorů do odvětví potřebných během procesu obnovy Sýrie. Došlo k aktualizaci zákonů a bylo popřáno sluchu předním investorům ohledně investičních překážek a jejich možného překonání.
Syrský investiční úřad udělil 77 licencí podle nového investičního zákona č. 18 z roku 2021 projektům v hodnotě přesahující 3 biliony syrských liber v období od vydání zákona do dnešního dne. Licence se týkají řady důležitých odvětví, jako jsou farmaceutický, potravinářský, minerální, chemický, strojírenský, elektrický či energetický průmysl. Tyto projekty mají vytvořit 6876 pracovních příležitostí (za rok 2023 se konkrétně jedná o 25 licencí a 2564 pracovních příležitostí). Dosud zahájilo výrobu – ať již kompletní či částečnou – 17 projektů a u 9 projektů byla zahájena instalace strojů a zařízení a dodávky v rámci příprav na spuštění zkušební výroby. Další třicítka projektů získala stavební povolení potřebná pro realizaci infrastruktury. To svědčí o tom, že úlevy a pobídky úspěšně přitahují a usměrňují zájem investorů a posilují jejich důvěru v investiční prostředí v Sýrii.
Syrský investiční úřad dle zveřejněné zprávy pracoval na strategii zaměřené na zachování stávajících výrobních projektů a jejich podporu při zvyšování jejich výrobní kapacity a přidávání výrobních linek pro nové činnosti na podporu národního hospodářství. Počet průmyslových projektů, které v různých guvernorátech rozšířily svou činnost přidáním nových výrobních linek, dosáhl třinácti a čtyři další projekty navýšily výrobní kapacity díky zákonu o podpoře investic č. 10 z roku 1991 a legislativnímu nařízení č. 8 z roku 2007.
V průběhu roku 2023 přijal Syrský investiční úřad také řadu opatření, která rozvíjejí činnost Centra služeb pro investory, zvyšují jeho efektivitu, zajišťují stabilitu jeho činnosti a poskytují v jeho rámci služby podle nejlepších možných postupů. Vše začalo projektem jednotného kontaktního místa pro investory, který je založen na základní ose o třech bodech: Centrum služeb pro investory (Investorská platforma) – Procesní příručka – Vytváření sítí.
Cílem projektu Centra služeb pro investory je:
- Přehodnocení a rozvoj systému udělování licencí pro podnikání jako priorita pro podporu investic
- Spolupráce s orgány veřejné správy s cílem neukládat žádnou regulační zátěž nebo ji co nejvíce snížit a zjednodušit a restrukturalizovat postupy při zakládání, realizaci a restrukturalizaci investiční činnosti
- Vytvoření jednotného datového centra pro Úřad a veřejné subjekty v rámci Úřadu, jehož cílem je rozvoj a zlepšení podnikatelského prostředí prostřednictvím elektronického propojení Úřadu s veřejnými subjekty v souladu s mezinárodními standardními normami, a přijetí integrovaného elektronického systému pro automatizaci investičního procesu a digitalizace dokumentů, ať už předkládaných investorem, nebo vydávaných příslušným veřejným subjektem. Podle požadavků podniků bude možné tuto jednotnou databázi flexibilně rozvíjet a bude možné se na ni spolehnout při poskytování kompletních potřebných informací o investičních příležitostech a při poskytování všech informací a dokumentů investorovi.
Syrský investiční úřad poskytoval v roce 2023 také různé služby prostřednictvím Centra služeb pro investory:
- Investiční licence udělené v souladu se zákonem o investicích č. 18 z roku 2021 a jeho prováděcími pokyny (celkem 25)
- Dovozní licence vydané speciálním oddělením (celkem 1232)
- Celní výjimky vydané celním úřadem při Centru služeb pro investory (celkem 97)
Bylo poskytnuto několik služeb pro projekty, na které se vztahují ustanovení investičního zákona č. 10 z roku 1991 a jeho novely a legislativního nařízení č. 8 z roku 2007:
- Prodloužení 63 projektů
- Zrušení 19 neseriózních projektů
- Vypořádání 9 projektů vypracovaných pro místní spotřebu
- Úprava výrobní kapacity 1 projektu
- Úprava umístění 5 projektů
- Prodloužení doby vypořádání pro 23 projektů
- Změna názvu subjektu u 29 projektů
Údaje byly upraveny také u projektů, na které se vztahují ustanovení investičního zákona č. 10 z roku 1991 a jeho novely, legislativního nařízení č. 8 z roku 2007 a investičního zákona č. 18 z roku 2021 o rozšíření projektů o výrobní linky nebo zvýšení výrobní kapacity.
S cílem poskytovat co nejlepší služby a dosáhnout kvalitativního skoku v úrovni zařízení poskytovaných investorům bylo pracováno na vytvoření jednotné a integrované elektronické platformy (Investorská platforma), která propojí všechny vládní agentury zabývající se zahajováním podnikání navzájem s Centrem služeb pro investory v Syrském investičním úřadu, ať už tyto agentury mají elektronické systémy prostřednictvím přímého propojení, nebo nemají žádný elektronický systém, prostřednictvím tzv. elektronického schvalovacího portálu pro centrum služeb. Tento schvalovací portál umožňuje, aby žádosti každého subjektu byly předloženy příslušnému oddělení, které o nich rozhodne, aniž by žadatel musel toto oddělení navštívit. Po získání schválení se všechny požadované poplatky zaplatí jedinou platbou, ať už elektronicky, nebo prostřednictvím servisního střediska. Investoři pak získají požadovanou licenci a schválení.
Byly připraveny knihy technických specifikací a práce na projektu Investorské platformy navázala na úmluvu č. 3 z roku 2023, která požaduje “realizaci projektu Investorské platformy – fáze návrhové studie”. Práce byly zahájeny 14. listopadu 2023 a doba realizace je 100 dní.
V rámci rozvoje a modernizace byla poprvé v Sýrii vydána procesní příručka, jejímž cílem je institucionalizovat investiční proces. Její význam vyplývá z toho, že je jedním z nejdůležitějších prostředků pro přilákání, vedení a usměrňování investora v počáteční fázi, což přispívá k dosažení konkurenceschopného investičního prostředí atraktivního pro kapitál. Příručka je základním dokumentem, který otevírá dveře investicím. Je majákem, který je navádí na správnou cestu k založení investice s co nejmenším vynaložení úsilí, nákladů a času.
Úřad průběžně přezkoumává postupy a mechanismus poskytování investičních služeb s příslušnými orgány v souladu se zákonem č. 18 z roku 2021 a jeho změnami provedenými zákonem č. 2 z roku 2023, prováděcími pokyny a rozhodnutími Nejvyšší investiční rady a představenstva orgánu.
V roce 2023 byl dokončen průvodce odvětvím dopravy a projekt k výkonu povolání v oblasti rozvoje a investic do nemovitostí. Záměrem tohoto projektu je, aby se v rámci sdílení informací a dat a usnadnění přístupu k nim pracovalo na projektu technického a síťového propojení. Cílem je zřízení jednotného datového centra pro rozvoj a zlepšení podnikatelského prostředí prostřednictvím elektronického technického propojení mezi Úřadem a orgány veřejné správy v souladu s mezinárodními standardními normami a přijetí integrovaného elektronického systému pro automatizaci investičního procesu a všech dokumentů, ať už předkládaných investorem, nebo vydávaných příslušným orgánem veřejné správy, a jejich propojení do flexibilní a jednotné databáze. Lze ji rozvíjet podle požadavků podniků. Lze se na ni spolehnout při poskytování kompletních a potřebných informací o investičních příležitostech a při poskytování všech informací a dokumentů investorovi.
Byly připraveny knihy technických specifikací a dokončeny práce související s projektem síťového připojení prostřednictvím úmluvy č. 2 z roku 2023, která požaduje “dodávku a instalaci síťového úložiště a nezbytné technické práce”. Práce byly zahájeny dne 11. května 2023 a doba realizace byla 60 dnů.
Byla zpracována integrovaná studie nové telefonní ústředny odpovídající potřebám Centra služeb investorům:
- Technická příprava pátého patra a jeho napojení přes síť na úřad
- Technická podpora počítačových a elektrických zařízení, telefonní sítě a všech síťových zařízení pro zajištění stability počítačové sítě
- Technická podpora softwaru, systémů a databází úřadu, pořizování záložních kopií a zajišťování jejich bezpečnosti a ochrany
Integrované péče Úřadu o investiční projekty v roce 2023 obnášela:
- Pravidelná setkání s investory
- Řešení situace vozů pro turistický průmysl, na které se vztahuje investiční zákon č. 10 z roku 1991. Příprava integrované studie a návrh legislativního nástroje s prováděcími pokyny.
- Vytvoření výboru pro řešení zrušených a pozastavených projektů
- Provádění kontrol investičních projektů v terénu za účelem zjištění faktického stavu jejich realizace (mimo jiné průmyslové město Adrá, projekty společnosti al-Qarš, projekt lékárenské společnosti Ibn al-Hajtham v guvernátorátu Latákíja, lékárenská společnost Zajn v guvernorátu Tartus či několik investičních projektů spadajících pod zákon 18 z roku 2021 v guvernorátu as-Suwajdá)
- Analýza a řešení stížností investorů a problémů, které brání realizaci jejich projektů
- Představenstvo Syrského investičního úřadu uskutečnilo 5 zvláštních zasedání, na nichž bylo připraveno 12 memorand na různá témata, z nichž vzešlo 12 doporučení.
- Bylo uskutečněno 7 zvláštních zasedání Nejvyšší investiční rady, na nichž bylo připraveno 43 memorand pro různé projekty ve všech odvětvích, přičemž Nejvyšší investiční rada vydala 35 doporučení.
V zájmu podpory podnikatelského prostředí a oslovení seriózních investorů se Syrský investiční úřad snažil účinně povzbuzovat investiční proces prostřednictvím podpory investičního a legislativního prostředí skrze výhody, které přináší zákon č. 18 z roku 2021 a jeho novely, a to konkrétně:
- Uspořádání přípravného semináře pro Čtvrté mezinárodní hospodářské fórum (Finance a podnikání)
- Účast na druhé mezinárodní vědecké konferenci na Vysoké škole zemědělské
- Účast úřadu na čínském virtuálním sympoziu ve spolupráci s čínským velvyslanectvím
- Účast na specializovaném veletrhu
- Účast na první syrsko-ruské mezinárodní konferenci o právním povědomí
- Účast na Ománsko-syrském obchodním fóru v Ománu
- Sponzoring televizního pořadu “Ekonomické studio” v Syrských zprávách
- Návštěva Úřadu řadou delegací, mimo jiné předsedou Národního investičního úřadu v Iráku, íránskou delegací či marketingovým poradcem čínského velvyslanectví
- Příprava propagačních materiálů o zákonu č. 18 z roku 2021 a jeho prováděcích pokynech, procesní příručky a propagačního filmu o investičním prostředí
- Podpis memoranda o porozumění mezi Syrským investičním úřadem a regionální kanceláří Arabské federace pro elektronický obchod
- Podpis dohody o spolupráci a výměně odborných znalostí mezi Syrským investičním úřadem a Academia Training and Consulting Company
- Účast na aktivitách Syrsko-iráckého smíšeného výboru
- Podepsání 3 memorand o porozumění, včetně memoranda v oblasti investic a výkonného programu mezi Sýrií a Sultanátem Omán na závěr práce smíšeného výboru
- Aktivní participace na návštěvě čínské delegace u orgánů veřejné správy, vypracování zprávy a její poskytnutí zainteresovaným orgánům
Nakonec, ale nikoliv v poslední řadě, o míře efektivity Syrského investičního úřadu svědčí schopnosti jeho zaměstnanců, jejich motivace a množství jimi vykonané práce. Syrský investiční úřad usiluje o podporu jejich výkonnosti a jejich kariérního růstu a postupu prostřednictvím vzdělávání a zvyšování kvalifikace.
Syrský investiční úřad je i nadále vstupní branou pro investice v Sýrii, nabízí investorům zajímavé projekty, snaží se zjednodušit postupy a spolupracovat s těmi, kteří chtějí investovat v rámci projektů sloužících Sýrii a její obnově po velké sabotáži, která zasáhla její infrastrukturu a produktivitu během let nespravedlivé války proti ní vedené.
Reportáž pořídil náš damašský korespondent Júnus an-Násir.
جهود و نتائج كبيرة لهيئة الاستثمار السورية خلال عام 2023
دمشق – يونس أحمد الناصر
أظهرت نتائج أعمال هيئة الاستثمار السورية للعام المنصرم 2023 مؤشرات ايجابية كبيرة بتشجيع الاستثمار و استقطاب المستثمرين للقطاعات التي تحتاجها عملية إعادة الإعمار في سورية عبر عدة وسائل منها تحديث القوانين و الاستماع للمستثمرين حول عقبات الاستثمار و تذليلها و بالاطلاع على تقرير نهاية العام لنتائج أعمال الهيئة نجد ما يلي :
– منحت هيئة الاستثمار السورية /77/ إجازة استثمار بموجب قانون الاستثمار الجديد رقم 18 لعام 2021 تتجاوز قيمتها الـ. (3051 ) مليار ل.س منذ صدور القانون حتى تاريخه وذلك في قطاعات هامة ومتعددة (الصناعات الدوائية -الغذائية -المعدنية -الكيميائية-الهندسية -الكهرباء والطاقة) ومن المتوقع أن تحقق (6876 ) فرصة عمل , منها(25)إجازة في عام 2023 بتكلفة تقديرية (1442) مليار ليرة سورية ومن المتوقع أن تحقق (2564) فرصة عمل, وقد بدأ /17/مشروع منها بالإنتاج الفعلي(جزئي -كلي ) في حين بدأت/9/ مشاريع بتركيب الآلات والتجهيزات والمعدات تمهيداً للبدء بالإنتاج التجريبي، و حصلت /30/ أخرى على رخص البناء والمباشرة بتنفيذ البنى التحتية.
وهو ما يعد مؤشرا” على نجاح المزايا والمحفّزات في جذب وتوجيه اهتمام المستثمرين وتعزيز ثقة المستثمرين بالبيئة الاستثمارية في سورية.
و يشير تقرير هيئة الاستثمار السورية بأنها عملت على استراتيجية تهدف إلى المحافظة على المشاريع الإنتاجية القائمة ودعمها في زيادة طاقتها الإنتاجية و إضافة خطوط إنتاج لأنشطة جديدة لدعم الاقتصاد الوطني , حيث بلغ عدد المشاريع الصناعية التي قامت بتوسعة أنشطتها بإضافة خطوط إنتاج جديدة /13/ مشروع وزيادة الطاقة الإنتاجية لـ /4 / مشاريع مشملين على قوانين تشجيع الاستثمار رقم 10 لعام 1991 والمرسوم التشريعي رقم 8 لعام 2007 في مختلف القطاعات والمحافظات
كما قامت هيئة الاستثمار خلال عام 2023 بالعديد من الإجراءات التي تطور من عمل مركز خدمة المستثمر وتزيد من فاعليته وضمان استقرار أدائه وتقديم الخدمات ضمنه بأفضل ممارسات حيث بدأت بمشروع المحطة الواحدة للمستثمر والذي يرتكز على ثلاث محاور أساسية هي:
مركز خدمات المستثمرين (منصة المستثمر)- الدليل الإجرائي- الربط الشبكي.
و يهدف مشروع مركز خدمة المستثمر إلى ما يلي:
- إعادة تقييم وتطوير منظومة تراخيص الأعمال كأولوية لتشجيع الاستثمار.
- العمل بالتشارك مع الجهات العامة لعدم فرض أي أعباء تنظيمية أو التقليل منها قدر الإمكان، وتبسيط إجراءات تأسيس وتنفيذ النشاط الاستثماري وإعادة هيكلتها.
- تكوين مركز معطيات موحد للهيئة والجهات العامة في الهيئة يهدف إلى تطوير وتحسين بيئة الأعمال من خلال الربط التقني الالكتروني بين الهيئة والجهات العامة وفق المعايير القياسية العالمية، واعتماد نظام الكتروني متكامل لأتمته العملية الاستثمارية وكافة المستندات سواء المقدمة من المستثمر أو الصادرة عن الجهة العامة هنa 60 :يئةلرطتهالر ع؊ن الص٪ين نرية وواحديجرية ى تطوية و٩ وٷ ل٬هات ا عٌ نظكنون اواعتمفاععمها فكداج اٱخيص الاستثمار٣ت عأوٮدمة وكارية اٲعاميلهلمطوي وكافة اٹأوٮدمةة ا٫جردة للمستثار.
- اٵ حوف إلز خدماi>تٸيم٩ و٥جبمحة ومتكالفة مب٩ ٫قلترعمها فت المال وتممي؇ ف ويذ اقطت سٳال؋مرتمايهوفق اٲعديد من الاستثمدمات ا٭عمل٦ة وأانجابير ٳشاري وتنفلتها.
تم٧مت هيئة الاستثماض بإبر عز خدمال من خل؈ع مركز خدمة المستثكوية في عام لي:
- مركز خدمات المستثمر/lkem /77/ إجازة اي ٪صر.
- الجراءات جي>مملية الصادرة عن لإ٪كيب جي>مم007 في>مركز خدمات المستثمر/l97 /77/جر جي>مما.
-
<ط املعدية /ení /13/ مشرر.
-
كاع ٧لعل معطيا المشاريع ع مششرةس تك٬ب قانون الاستثماي رقم 10 لعم 1991العلترع1991 والمرسوم التشريعي رقم 8 لعام ل, قانون الاستثماي ر/18/ 18 لعام 2/قم /13/ مشر بتوها بإضافة خطوط إنتار أ وزيادة الطاقة الإنتاجي.
دلدلالقطفة رong> دسوم كعلج١يد مف مشروعم؈ريال٩ية ا تطويرة الاستثمار ع مبكي.
دسولمعدفا٧ة بط اٱخطوج ارويرقاأعمأج أعما17وار٣ت بمشروع الربط الشب؊ن عثمطوم اقديد ر/2/ 18 لعام3وم الذلاٶيadu ⌟عدي بتركوواح خ و علشبل٦ة وأ أعمال ارويال اٲعاadu لم٪قة المباشرةة الأعم؊ة 5/11/م 20ة يادة وتنف6e – مكي. دسولمعدفل٧ٳع٩ ومتكال١ اليلجهت فيعدي ن وتلق٬ص٪ين مركز خدمة المستثكوكي. د لهيئة تقططوم خلعس ارويداةلرطعلشبل؋مة الهيكي. دت الدعم اروية ٣الزيئة حقي؈جابيرم الكهرئابيرلشمفة اوجهية وكافة التجهيزبط الشبر٣ت ماة من استقراط الشيئة حقي؈جابكي. دت الدعم اروية ٨نصتادمةة ة ظخدل, ، ودون ن الص٪لى ا9تواحدة في الهيئ، ٮف٧ خ وتلقٷابير وضمال منه أاعليته؊. دت ٬استمدت ا991عهك مع ,لمستثكوكي. المتنةةمدت سوز٨يزبط سوز٭عدمة ا مششر, قانون الاستثماي ر/10/ 10 لعم .مة او0 ٫ريٳولومر بإلنهلمعدفل٧ٳع٩ ومتكال١ بمشرواالتشري؇ك مع اواعتربط اوتنفيركي. د كدلان؊ريمتنة ا مشاريع كا٧٬بيرم او0 ٫ر؈مةولليته؊. دت القم ٬ة ايات؇يروياة على المشاريع الاستثماريأوقممز ع oةمقتها اوتنفي مشة مال ي : –بمشري مةمع , ٱشات قت١ بمشرير مةمالي ال٫عامأوارية المحافظل اٰال٩ t;">R مةممرين أواريلمحافظث خس t;"> بر عدلمشاريلاستثماري مششرة على قان18 18 لعام 29ة المحافظل ولمعء)ه؊. دل٧ٳع٩يمتنمتوعلى المستثمرينليل اٴمتلادم؇ا اي اٹمطو وتنف٧17/مشارعمكي. دسولمعدير وضطوية ل5/ ٬ ادم؇امنص ٬ اد أرم لهيئة الاستثمار السوري؇ت حيسولمعد/12 /13/مر؈مكأف٦، ٶ٧ريع مختيئة٫طو من/12 /991يركي. دسولمعدير وضطوية ل7/ ٬ ادم؇امنصت ا٬ ادة ال إل الاستثمي؇ت حيسولمعد/43 /13/مر؈ى المشاريع مختي9ة مال لقطاعاكأف٦، ٶ٧ريع مختيئ،ٵ قدت ا٬ ادة ال إل الاستثم/35 /991يرص وذكي.
ة مال 1 وكت؊تا؊ن بيئة الأعمطة الر عةة اٵ حوف إلن المستثمة ح تققيرة يع ٳا٧مت هيئة الاستثم؊ة ىت؊تاج ا فاية للعملية الاستثماريل من خلال كت؊تا٨البيئة الاستثماريرة التشرييئة من المزاها اي حلعمتها قانود رقم 18 لعام 2991العلترع1ل من خل:ا.
<لمعدمة الهيئ كا٧ل؉ني الاقتص فت الم فت ر٧ٹ (ى اٹم؊ة وأ أعم).ر.
(ديئاسة الهيصة اٷروير الاستثم؊ا فت ٧مشق ؈ص- ريرويشق ن المش ٱةية ةولال٩ ا فت سا ٱةية ايروي).ر.
<مت٧ريعمر؈مط ا٧ عم مريل هيئة الاستثمار السورينى ا9٪كيب إلتقموية ٧ةتصاد العر؊ة ى ٱةية ى الكترويها.